Wat vindt de eerste leerkracht van TeacherOnline?

19 augustus 2018

Interview met de eerste TeacherOnline leerkracht.


teacheronline-kim-volders.jpg 140 KB

Voor de test met Zoë deden we beroep op leerkracht Kim Volders. Kim heeft een eigen bijlesbureau, math4you.be (voor face-to-face bijles een absolute aanrader) en heeft veel ervaring met het geven van bijles. Ik wou absoluut Kim inzetten om de online bijles sessies op TeacherOnline uit te testen, omdat ik met Kim een absolute garantie had op top kwaliteit.

Zo kon Zoë onze leerling uit Antwerpen online bijles sessies volgen bij Kim, wiskunde docent uit Geel. En combinatie die bij reguliere bijles bijna onmogelijk is omwille van de afstand.

Na afloop van de test deed ik een interview met Kim en dat wil ik graag met jullie delen.

Wat waren je verwachtingen toen je besloot om mee te doen met de test?


Ik had vooraf geen specifieke verwachtingen. Ik ken Dimitri al langer en was ervan overtuigd dat alles goed in orde zou zijn. Dat bleek ook het geval te zijn.

Wat was de hoofdreden om mee te doen?


Ik vind TeacherOnline een heel mooi initiatief. Iets dergelijks ontbrak tot hiertoe nog in het aanbod van bijlesbureaus. Ik denk ook dat we in de toekomst meer en meer zullen evolueren naar een maatschappij waar alles grotendeels digitaal zal verlopen.

Hoe was de ervaring na de eerste bijles?


De eerste les via TeacherOnline verliep nog een beetje stroef, omwille van bepaalde technische snufjes die nog niet aanwezig waren.

Dat was ook de bedoeling van deze test. Zo konden we ontdekken welke gebreken of beperkingen het platform nog had en hoe we dit konden oplossen.

Dimitri volgde alles zeer vlot op en bij elke volgende sessie waren er al heel wat nieuwe mogelijkheden. Zo verliep de les week na week efficiënter.

Hoe was de ervaring tijdens de volgende sessies ?


Heel goed. Dankzij de goede opvolging van Dimitri kon je het platform werkelijk zien groeien en verbeteren tijdens het volledige testproces.

Wanneer er een aantal problemen van de baan waren, konden we telkens gaan focussen op meer gedetailleerde zaken en afwerking.

Dit heeft geleid tot een volwaardig platform voor online teaching.

Hoe ervaarde je de leerling Zoë?


Zoë is een heel vrolijke, enthousiaste meid. Het was dus een plezier om aan haar les te kunnen geven. Het lijkt me voor een leerling van het eerste middelbaar niet zo gemakkelijk om een videogesprek aan te gaan met een wildvreemde leerkracht, maar voor Zoë leek dat geen probleem.

Ze liet zich ook niet uit het lood slaan wanneer er nog wat technische problemen opdoken.

De ideale leerling dus om TeacherOnline mee uit te proberen.

Wat waren/zijn de grootste struikelblokken bij het gebruik van TeacherOnline?


De leerling moet de les goed voorbereiden, bijvoorbeeld vooraf het onderwerp doorgeven en de bijbehorende pagina’s uit zijn/haar handboek doorsturen.

De leerkracht weet dan welke notaties er gebruikt werden in het boek en kan zo extra oefenmateriaal voorzien.

Het is echter gebleken dat dit uiteindelijk een voordeel werd. Er kan heel gericht lesgegeven worden omdat de les goed voorbereid werd, zowel door leerling als leerkracht.

Zoë behaalde 91% op wiskunde. Wat voelde je toen je die punten hoorde?


Zo’n nieuws maakt natuurlijk je dag goed. Ik was helemaal in de wolken. Het is Zoë zo hard gegund, want ze heeft zich echt enorm ingezet en veel geoefend, individueel en samen met mij.

Had je deze goede punten verwacht?


Ik had wel een goede vooruitgang verwacht omdat we samen veel oefeningen gemaakt hadden. Tijdens het maken van de oefeningen leek ze ook gunstig te evolueren.

Echter, 91% overtrof al mijn verwachtingen. Dat had ik niet durven dromen.

We kunnen echt wel spreken van een succesverhaal!

Zou je leerkrachten aanraden om bijles te geven?


Bijles geven is een vak apart. Sommige leerkrachten zijn hier zeer geschikt voor, anderen minder. Het is dus zeker niet zo dat elke leerkracht bijles zou kunnen geven.

Ik denk dat de meeste leerkrachten wel van zichzelf kunnen inschatten of ze geschikt zijn om bijles te geven.

In dat geval zou ik zeggen: ga ervoor! Het geeft ontzettend veel voldoening!

Zou je leerkrachten aanraden om bijles te geven via TeacherOnline?


Aan leerkrachten die ervaring hebben met bijles geven in real life: absoluut! Het is wel belangrijk om als leerkracht goed overweg te kunnen met de computer, niet alleen met het platform van TeacherOnline, maar bijvoorbeeld ook met tekenprogramma’s of om vlot formules te kunnen typen.

Is het product geschikt om leerlingen te remediëren? (vraag Facebook)


Zeker en vast! Wanneer de leerling zich goed voorbereid kan er efficiënt gewerkt worden aan de onderwerpen waar de leerling moeilijkheden ondervindt.

De leerkracht kan dan zorgen voor extra oefenmateriaal waar nodig. Ook wanneer de schoolleerkracht extra materiaal voorziet, bijvoorbeeld een vakantietaak, kan dit met de hulp van de bijlesleerkracht opgelost worden.

Dank je wel Kim voor dit interview en zeker ook om samen met ons TeacherOnline te laten groeien. Bovenal heb je Zoë geholpen, haar zelfvertrouwen gegeven en haar zin gegeven in wiskunde.

Dit is waar wij voor gaan.
Dimitri, TeacherOnline.

Bijles

Bijles via een online platform
Door een community van ervaren leerkrachten

Online video en samenwerking zonder installatie
Snel en flexibel boeken zonder blijvende verplichting
Grote keuze aan vakken
Zelf kiezen welke leerkrachten je helpen

Op TeacherOnline kunnen leerlingen van het lager, middelbaar en volwassenenonderwijs les volgen bij ervaren leerkrachten, coaches en mentors.

Huiswerkhulp (gratis)

Huiswerkorganisaties breiden hun lokale aanwezigheid uit met een online platform

Online video en samenwerking zonder installatie
Agenda en boekingen van begeleiders
Leerlingen worden direct geholpen
Geïsoleerd platform voor elke organisatie

Via TeacherOnline kunnen huiswerkbegeleiders van huiswerkorganisaties leerlingen naast hun lokale aanwezigheid ook online helpen.

Recente blogartikels