Leerlingen nog sterker begeleiden in schooljaar 2019-2020

16 augustus 2019

2019-08-16-leerlingen-nog-sterker-begeleiden-in-schooljaar-2019-2020-results.jpg 91,6 KB

Bij het einde van het schooljaar ben ik traditiegewijs wat gevoeliger dan tijdens de rest van het jaar. De resultaten van mijn dochter afwachten, speelt daarbij zeker een belangrijke rol.

In het midden van een vergadering komt er een sms binnen met een foto van het rapport.

Tot nu toe steeds een traan van geluk. “Oef ze is er door”. Fierheid. Wauw, een super hoog cijfer voor natuurwetenschappen. Maar ook vragen. Mindere punten voor het examen wiskunde. Hoe kan dat met een hoog cijfer op het dagelijks werk?

Kortom: veel spanning maar vooral tranen van geluk.

Schooljaar 2017-2018


Vorig schooljaar draaiden we een test met TeacherOnline. Met TeacherOnline begeleidden we één leerling voor wiskunde.

Ik weet nog exact waar ik was op de Brusselse ring toen het berichtje binnenkwam met haar punten (91 % op wiskunde).

Ik weet ook nog dat ik zakdoekjes zocht om tranen in mijn ogen te deppen.

Het was intens. We waren erin geslaagd een leerling te helpen. Missie geslaagd!

Schooljaar 2018-2019


Dit jaar was het nog intenser. Niet alleen de punten van mijn eigen dochter, maar van tientallen leerlingen van TeacherOnline kwamen binnen. Sommige sneller dan anderen.

Veel tranen van geluk, maar ook van enkele gemiste kansen. Berichten van tevreden ouders maar ook enkele minder goede berichten van kinderen die ondanks het werk van onze bijlesleerkrachten het niet hebben gehaald.

De afgelopen week heb ik het allemaal wat laten bezinken.

Een gevoel van dankbaarheid


2019-08-16-leerlingen-nog-sterker-begeleiden-in-schooljaar-2019-2020-reach-clouds.jpg 46,5 KB

Het eerste dat naar boven kwam, is een gevoel van dankbaarheid.

Dankbaarheid naar de leerkrachten toe die via TeacherOnline de leerlingen hebben geholpen. Dank je wel Brigitte, Emilie … 

Dankbaarheid om leerlingen te helpen om hun dromen waar te maken, om de gemaakte keuzes kracht bij te zetten en ze te helpen transformeren.

Ervoor te zorgen dat de leerlingen meer zelfvertrouwen hebben kunnen opbouwen. Dat we hun zelfbeeld konden omvormen naar dat van een succesvolle leerling, die het verwerken van de leerstof aankan en de examens goed aflegt.

Ook dankbaarheid naar mijn familie toe. Die me ondersteunt in de vele uren die ik aan TeacherOnline besteed.

Een goed platform


2019-08-16-leerlingen-nog-sterker-begeleiden-in-schooljaar-2019-2020-life.jpg 171 KB

Yes. De technologie werkt! Dit stelt me gerust. We hebben het TeacherOnline-platform tijdens het schooljaar 2018-2019 vele twists en pivots gegeven. Features toegevoegd, andere weggehaald. En ik ben reuze blij met het resultaat.

Ook onze leerkrachten zijn van topkwaliteit en zijn erin geslaagd om online hun leerstof over te brengen.

Schooljaar 2018-2019 was voor TeacherOnline het beste ooit totnogtoe.

Schooljaar 2019-2020: nog verbeteren


2019-08-16-leerlingen-nog-sterker-begeleiden-in-schooljaar-2019-2020-schoolyear.jpg 59,2 KB

Als software-architect zit het in mij om te blijven verbeteren. Een goed platform is niet goed genoeg. Het kan nog beter! Leerlingen nog beter helpen, door nog een beter platform aan te bieden.

Van reactief naar proactief


We gaan vooral werken rond een proactieve benadering. Dit schooljaar kwamen vooral leerlingen naar ons toe na het behalen van slechte punten. Soms waren er tekorten opgebouwd in het eerste semester die moesten worden goed gemaakt.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat leerlingen niet in deze moeilijke situatie terechtkomen? Wat als we ze kunnen begeleiden bij het verwerken van de leerstof vanaf het begin? Wat als we ervoor kunnen zorgen dat ze niet meer gedemotiveerd raken door slechte resultaten in het eerste semester?

In 2019-2020 willen we vooral inzetten op huiswerkbegeleiding. Huiswerkbegeleiding in de brede zin van het woord. Zowel gericht op motivatie en studietechnieken, als vakgerichte hulp om er zeker van te zijn dat de leerling gemotiveerd is, efficiënt leert en de leerstof goed begrijpt.

Coaching


2019-08-16-leerlingen-nog-sterker-begeleiden-in-schooljaar-2019-2020-walk.jpg 77,2 KB

Ons idee is om leerlingen te koppelen aan een vaste coach die in het begin van het schooljaar intensief opvolgt hoe het gaat met als doel de leerling zelfredzaam te maken naarmate het schooljaar vordert.

Zo kan de leerling zelfstandig het studeerwerk inschatten en plannen zonder hulp van derden. TeacherOnline biedt dan nog steeds een vangnet in geval van onzekere en moeilijke periodes.

Ad hoc hulp


2019-08-16-leerlingen-nog-sterker-begeleiden-in-schooljaar-2019-2020-help.jpg 62,2 KB

Het gebeurt regelmatig dat ik thuis kom en aan mijn dochter vraag: “Heb je je huiswerk gemaakt?” En als antwoord krijg ik: “Ja, maar ik zat vast”. Ondertussen is het voorbij zes uur en moet er eerst gegeten worden. Uiteindelijk is het al na acht als we samen het huiswerk bekijken en mijn dochter verder kan. Maar soms weten mijn vrouw noch ik hoe we het huiswerk moeten uitleggen.

Zou het niet fantastisch zijn als een leerling direct tijdens het maken van het huiswerk hulp kan vragen?

Met ad hoc-hulp willen we precies dat verwezenlijken. De leerling neemt een foto van pagina van het huiswerk waar hij of zij problemen mee heeft en wordt enkele seconden nadien geholpen door een professionele leerkracht die precies weet waarover het gaat.

Zo kan de leerling verder met het huiswerk of het studeren. Tegen dat ik thuis ben, is het huiswerk afgerond en is er ‘quality time’ voor de familie.

De hulp gebeurt online via chat, video delen, het delen van documenten of via schermdelen.

Deze online ad hoc-huiswerkbegeleiding zorgt ervoor dat het kind hulp krijgt op het moment dat het hulp nodig heeft en op het de plaats dat het hulp nodig heeft. Het is zeker niet de bedoeling dat de leerkracht van TeacherOnline het huiswerk oplost maar dat de leerling op weg gezet wordt om een degelijke taak af te leveren. Dit zijn korte, efficiënte sessies.

Meer taakgerichte opvolging


2019-08-16-leerlingen-nog-sterker-begeleiden-in-schooljaar-2019-2020-task.jpg 72,4 KB

Online bijles is leuk maar oefening baart kunst.

We willen een platform creëren waarbij de leerling ook na de bijles de kans krijgt om oefeningen te maken, die verbeterd worden door de leerkracht.

Grote plannen dus in schooljaar 2019-2020.

We blijven feedback vragen!


2019-08-16-leerlingen-nog-sterker-begeleiden-in-schooljaar-2019-2020-feedback.jpg 77,7 KB

We willen nog meer waarde creëren voor onze leerlingen. Nieuwe functionaliteiten worden stelselmatig ingevoerd en gaandeweg bijgestuurd op basis van jullie feedback.

Ik hoop dat ik ook volgend schooljaar een even positieve afsluiting mag meemaken met tranen van blijdschap als de punten en de schoolresultaten op het einde van het schooljaar binnenkomen.

Ik kijk er alleszins naar uit!
Dimitri, TeacherOnline.

Bijles

Bijles via een online platform
Door een community van ervaren leerkrachten

Online video en samenwerking zonder installatie
Snel en flexibel boeken zonder blijvende verplichting
Grote keuze aan vakken
Zelf kiezen welke leerkrachten je helpen

Op TeacherOnline kunnen leerlingen van het lager, middelbaar en volwassenenonderwijs les volgen bij ervaren leerkrachten, coaches en mentors.

Huiswerkhulp (gratis)

Huiswerkorganisaties breiden hun lokale aanwezigheid uit met een online platform

Online video en samenwerking zonder installatie
Agenda en boekingen van begeleiders
Leerlingen worden direct geholpen
Geïsoleerd platform voor elke organisatie

Via TeacherOnline kunnen huiswerkbegeleiders van huiswerkorganisaties leerlingen naast hun lokale aanwezigheid ook online helpen.

Recente blogartikels